ROYAL - Theater, Cinema, Café

HISTORIE ROYALu

Royal je víceúčelový kulturní prostor situovaný v centru Prahy, uvádějící divadelní hry, filmy, koncerty, výstavy atd.

info@leroyal.cz

Royal

Biograf založil roku 1929 Emanuel Maceška coby největší a nejmodernější kino v Praze.

Velká část původního kování a zařízení včetně vitráží v oknech a broušených světel zůstala zachována, díky čemuž se pobyt v biografu podobá cestě do minulosti - do zlatých časů První Československé republiky (1918 - 1938).

Biograf se původně jmenoval Maceška, na počest vlastníka, avšak později byl název změněn na Illusion. Netrvalo dlouho a místo získalo mezi Pražany obrovskou popularitu. Mnozí návštěvníci se na vyprodaná představení nedostali.

Všechno se však změnilo vypuknutím druhé světové války. Nejdříve bombardování, posléze komunistický režim; ten především změnil osud biografu na dlouhou dobu. Na základě Benešových dekretů vydaných na konci okupace byl biograf zkonfiskován a předán Státnímu filmovému podniku. Pan Maceška pozbyl všech vlastnických práv.

Po Sametové revoluci bylo vlastnictví navráceno rodině Maceškových, kteří biograf vlastní dodnes. V únoru 2014 se rodina dohodla na jeho pronájmu. Nájemcem se stal Francouz Jean-Christophe Gramont.

Jedním z prvních rozhodnutí Jean-Christopha bylo změnit jméno Illusion na Royal - jako dokreslení královského statutu této městské části, která je nerozlučně spjata s érou Karla IV. a slavných královských vinohradů, které zde nechal založit. Jean-Christophe také doufá, že v tomto názvu zazní elegance a styl, které kdysi biograf tak proslavily.

Oživení ducha a slávy kulturní scény 30. let zadal Jean-Christophe mladé a talentované pražské architektce Renatě Slámkové. Ona také vkusně vybírala výzdobu a nábytek, přičemž se inspirovala obdobím tolik ctěné První republiky (1918-1938) a stylem secese, které sladila s moderní dobou a do kterých vpracovala potřebné vymoženosti 21. století.

Naštěstí i přes necitlivé zásahy z doby komunistického režimu zůstala řada okouzlujících prvků výzdoby a vybavení po celou dobu nedotčena. Od jedinečných balkonů pyšnících se úžasným štukem, přes nádherné dřevořezby z 20. let a sloupy s krásným obkladem až po neuvěřitelný mramorový detail na schodišti je tu tolik na co se dívat, že je nesnadné zvolit, co si vaši pozornost zaslouží nejvíc. Některé další části včetně baru bohužel v průběhu let ztratily svou jiskru, ale z pozice nového vedení považujeme za svou povinnost udělat vše pro to, aby byl biografu navrácen jeho někdejší půvab. Jsme připraveni dát tomuto jedinečnému prostoru péči, jakou si zaslouží, a zasadit se o to, aby každý jeho návštěvník na místo ještě dlouho vzpomínal.
Ke změnám již realizovaným patří například výběr českého Thun porcelánu (vyráběného v Karlových Varech od roku 1794) pro naši kavárnu. Pokud jde o nábytek, protože původní křesla už nešlo zrestaurovat, rozhodli jsme se zadat návrh i výrobu křesel s červeným sametem tradičnímu českému výrobci tak, aby splňovala novodobé požadavky komfortu a přitom vyzařovala šarm a styl starého biografu.

Máme velkou radost z toho, že jsme dostali příležitost vdechnout tomuto symbolickému prostoru nový život a učinit z něj - the ROYAL.
The ROYAL bude otevřen v červnu 2014 jako multifunkční kulturní prostor uvádějící představení činohry, baletu, filmy, koncerty, kabaret a mnohé další.

Jean-Christophe Gramont, ředitel

Jean-Christophe Gramont, Director

Narodil se ve Francii. Od roku 2003 žije a podniká v Praze. Hodně času strávil hledáním prostoru, který by zasvětil umění, zvláště pak starým filmům. Když narazil na biograf Illusion, šlo o lásku na první pohled; bylo mu jasné, že vysněný prosto našel.

Jen o několik měsíců později byl biograf připraven otevřít pro veřejnost a je jasné, že dlouhé hledání se naprosto vyplatilo.

Renata Slámková

Renata je uznávanou českou designerkou s bohatou zkušeností s projekty v oblasti kultury. Původně studovala malbu a scénografii (Umělecko-průmyslová škola ve Zlíně a následně Janáčkova Akademie Múzických Umění, JAMU, v Brně), čímž získala dovednosti, které jí později umožnily pracovat na projektech zahrnujících scénografii, výstavy, interiéry a grafický design.

Má za sebou více než třicet divadelních her v České republice i v zahraničí, podílela se na mnoha výstavách v Praze, Brně a Vídni. V roce 2003 získala stipendium rektora JAMU za svůj projekt na Pražském Quadriennale. Je rovněž členkou správní rady Nadace Emmy Destinnové v Londýně. Od roku 2009 pracuje ve studiu Jan Albrecht Architect’s.